woensdag 26 oktober 2011

Caramel macarons


Macarons, die heb ik al in vele foodblogs voorbij zien komen. Maar ik heb tot dit moment de uitdaging nog niet aangedurfd. Waarom niet? Ik kan er eigenlijk geen goede reden voor bedenken.
Ik ben een zoetekauw, dus elk zoet nieuw recept is vaak een kans om die uit te proberen. Misschien omdat ik had gelezen dat het er simpel lijkt uit te zien, maar dat dat niet zo is. Een goede macaron moet namelijk knapperig zijn, een bite hebben, zoet zijn als vulling, maar de schelpen niet te en het belangrijkste de schelpen zijn heel. En daar blijkt, voor mij althans, het probleem te ontstaan.
Hoe krijg je de macarons heel van het bakpapier naar het rooster en vervolgens van het rooster (het plakt namelijk nogal) en hoe vul je ze zonder ze te breken?
Het heeft een hele tijd en aardig wat macaronschelpen geduurd voordat ik dat door had. De truc (voor mij) heel, heel, heel voorzichtig doen en te werk gaan met een hoop geduld.

Maar toen had ik dan ook mijn eigen macarons! En ik moet toegeven, ze smaakten heerlijk. Het was alle gebroken koekschelpen waard, mijn gebrekkig geduld en de frustratie die ontstond toen ik (weer) een koekje had gebroken.
De lichtzoete macaronschelp, de zeer zoete, maar licht gezouten caramel, die smolt op je tong en dat gecombineerd. Wow, wow, wow. Ik kan het niet ander schrijven.

Na al dat "harde" werk heb ik pauze genomen, een lekker kopje thee gezet (koffietijd had ik door al mijn gestuntel al gemist) en gerelaxed. Ik heb de spanning van me af laten glijden. En ik heb genoten van mijn eigen gebakken macaron. Het is zeker een koekje wat ik in de toekomst vaker ga maken. Maar vooraf ga ik eerst een uur of twee mediteren (LOL).

Ik heb het recept voor de Caramel Fleur de Sel aangepast naar een recept van de blog van tartelette (www.tarteletteblog.com), een foodblog dat ik zeer bewonder om zijn mooie recepten, maar ook voor de geweldige fotografie (en styling).


Ingredienten:
Caramel Fleur de Sel
- 240 gram suiker;
- 80 mL water;
- 115 gram ongezouten boter;
- 50 mL mascarpone;
- 100 mL slagroom;
- snufje zout.

Voor het schelpbeslag:
- 3 eiwitten(L);
- 50 gram suiker;
- 200 gram poedersuiker;
- 110 gram amandelen.

Bereiding:
Caramel Fleur de Sel
Meng in een steelpan (op laag vuur) the suiker en water en verhit totdat de suiker is opgelost. Voeg de boter en het zout toe en laat het aan de kook komen. Kook totdat het een goudkleurige caramel is geworden. Haal van het vuur af en meng de mascarpone en de slagroom erdoor. Meng goed en zet het weer op een laag vuur en laat aan de kook komen. Laat ongeveer 10-15 minuten koken. Het wordt dikker.


De schelp:
Een dag voordat je de schelpen gaat bakken, scheidt je de eiwitten van de eigelen en doe je de eiwitten in een bakje met een deksel. Laat ze 's nachts bij kamertemperatuur staan. De volgende dag mix je de eiwitten, totdat deze beginnen te schuimen. Voeg geleidelijk de suiker toe en mix verder, totdat het mengsel een witte glans krijgt en stijf is.

Maal in een keukenmachine of blender de amandelen met de poedersuiker en maal deze tot ze zeer fijn zijn. Meng 1/3 van het eiwitmengsel voorzichtig door het amandelmengsel tot een homogeen geheel. Vouw het amandelmengsel vervolgens voorzichtig door het restant van de eiwitten. Test met een kleine hoeveelheid beslag of het beslag reeds goed is. Wanneer je een lepel op een plaat spatelt en het loopt langzaam uit tot een vlak geheel, dan is het mengsel goed. Breekt het dan moet het nog iets gemengd worden. Bekleedt een bakplaat met bakpapier. Vul een spuitzak en spuit met een gladde mond een ronde van ongeveer 4 cm doorsnee op het bakpapier. Laat dit 1 uur rusten. Verhit de oven voor tot 150 graden Celsius en bak de macarons gedurende 10 tot 15 minuten.

Bereiding macarons:
Pak twee schelpen (zonder te breken) en lepel een paar theelepels caramel op een schelp. Plaats te andere bovenop en druk langzaam aan.

Geen opmerkingen: