zaterdag 26 november 2011

The daring kitchen: kook met thee

  


Blog-checking lines: Sarah from Simply Cooked was our November Daring Cooks’ hostess and she challenged us to create something truly unique in both taste and technique! We learned how to cook using tea with recipes from Tea Cookbook by Tonia George and The New Tea Book by Sara Perry.

Zoals al eerder geblogd, ben ik veel te laat met deze post. Dit wordt namelijk normaal rond de veertiende geschreven, maar door veel omstandigheden die ik al eerder heb geschreven, is dat niet gebeurd. Maar niet bloggen was geen optie, want daar is dit recept echt veel te lekker voor.
Ik had nog nooit eerder met thee gekookt, dus dit was een echte uitdaging. En ik wil graag mijn dank uiten aan Sarah dat zij die uitdaging aan ons gaf.
Ik heb gerookte zalm met wasabi aardappel koekjes gemaakt. Het recept heb ik gevonden op www.foodnetwork.com.

Het is een eenvoudig, snel en simpel recept met de unieke smaak van gerookte zalm gecombineerd met de pittig gekruide aardappelkoekjes. Heerlijk. Ons hele gezin is er dol op.

In mijn volgende post zal ik weer wat foto’s van mijn wei op mijn blog plaatsen. Wij hebben hier dagen mist gehad en daardoor heb ik weinig foto’s kunnen maken (we zouden niets anders dan grijs hebben kunnen ontdekken). Maar het project gaat zo snel vooruit nu, dus dat wil ik zeker even laten zien.

En nu dan het recept voor de gerookte zal met de wasabi aardappelkoekjes. Eet smakelijk.



Ingrediënten:

Zalm:
- 450 gram zalmfilet, zonder vel;
- 120 mL mirin;
- 120 mL water;
- 1 eetlepel suiker;
- 1 eetlepel zout;
- 40 gram gember, julienne gesneden;
- 1 theelepel geroosterde zwarte peperkorrels;

Rookmengsel:
- 200 gram rijst;
- 250 gram suiker;
- 250 mL sterke groene thee;
- aluminiumfolie;
- 2 natte doeken;

Wasabi aardappelkoekjes 
- 500 gram in zout gaar gekookte aardappelen;
- 1 eetlepel boter;
- 2 bosuitjes fijn gesneden;
- 1 eetlepel mierikswortel;
- 2 theelepels wasabi pasta;
- Zout en zwarte peper;
- 130 gram bloem;
- 3 eieren, losgeklopt;
- 150 gram paneermeel

Bereiding:

Zalm:
Snijdt de zalm in vier gelijke delen. Meng de mirin, water, suiker en het zout en roer dit totdat alles is opgelost.
Voeg de gember en peperkorrels toe en laat de zalm hier een uur in marineren. Neem een stoommandje en plaats de zalm hierin. De pan die je gebruikt onder het stoommandje bekleedt je met aluminiumfolie (dat scheelt een hoop poetswerk). Doe daarop de thee, rijst en suiker. Goed mengen en op laag vuur aan de kook laten komen. Wanneer het begint te stomen zet je het stoommandje erboven op. Maak de randen dicht met de vochtige doeken en laat dit 15 minuten op laag vuur stomen. Zet het vuur uit en laat het nogmaals 15 minuten staan. De zalm is medium gestoomd.

Wasabi aardappel koekjes:
Meng in een kom de warme aardappels met de boter. Meng de uitjes, mierikswortel en wasabipasta erdoor. Breng op smaak met zout en peper. Vorm het aardappelmengsel in bolletjes van ongeveer 6 cm doorsnee. Wentel de koekjes in de bloem, het ei en vervolgens het paneermeel. Frituur de koekjes bij 180 graden tot ze goudbruin zijn.




Geen opmerkingen: