donderdag 12 januari 2012

Boterkoekjes met een beetje zout

  

Een van mijn nieuwjaarsvoornemens is om zo gezond mogelijk te eten. Maar daar hoort af en toe ook iets zoets bij. Wanneer ik dan toch iets zoets eet dan graag zonder de E-nummers, kleurstoffen en conserveringsmiddelen. Maar dat is bijna onmogelijk te vinden, of erg duur.
Dus dan maar zelf bakken. Zoals jullie inmiddels al wel door hebben ben ik een groot fan van Dorie Greenspan. Zij schrijft geweldige recepten en dus wil ik een koekjes recept van haar proberen, welke ik gemist heb bij de French Fridays with Dorie groep, omdat die al gestart was toen ik mij aanmeldde.
Maar telkens las ik goede reacties bij deze kokejs. Dus ik dacht laten we dit eens gaan proberen.
Dories originele recept betrof een grote koek, maar om de lieve vrede in huis te bewaren (drie zonen die altijd het grootste koekje willen), heb ik een koekjesuitsteker gebruikt en ze even groot gemaakt. Gelukkig lukte dat aardig goed.

Mijn zonen roken de koekjes al in de woonkamer, toen ze nog in de oven stonden en zijn niet meer van mijn zijde geweken, totdat de koekjes koud genoeg waren om te proeven. Dat is in ieder geval al een goed teken.
En ze smaakten ook nog lekker.
Dus ik heb een nieuw recept voor het bakken van koekjes. Ik hoop dat jij ze ook lekker vindt.


Salted Butter Break-Ups (aanpassing van het recept van Dorie Greenspan, Around My French Table)

Ingrediënten:
- 200 gram bloem;
- 155 gram suiker;
- 3/4 theelepel zeezout;
- 145 gram boter;
- 3-5 eetlepels koud water;
- 1 ei geel, voor het glazuren.

Bereiding:
Doe de bloem, suiker en het zout in een keukenmachine met snijmessen en pulseer zodat deze goed mengen. Doe daar de boter bij en pulseer weer totdat het mengsel op grof meel lijkt (je hebt zowel stukjes ter grootte van een erwt, als kleine vlokjes). Laat de machine aanstaan en voeg het water toe. Voeg zoveel water toe, totdat een bal wordt gevormd.

Leg het deeg op een werkoppervlak, vorm het naar een vierkant, sla het in en druk het een beetje plat. Wikkel het in plastic en leg gedurende tenminste 1 uur het deeg in de koelkast (het deeg  kan tot 3 dagen in de koelkast worden bewaard of gedurende 2 maanden in de diepvries).

Wanneer je gaat bakken, verhit je de oven voor op 180 graden Celsius. Leg op een bakplaat bakpapier. Haal het deeg uit de koelkast en, wanneer het erg hard is, sla je het een paar keer met de deegroller om het zachter te maken.
Leg het deeg tussen twee vellen bakpapier en rol het uit zodat het 0.75 cm dik is. Pak je koekjesuitsteker en steek de koekjes uit het deeg. Leg ze op de bakplaat.

Meng het eigeel met een paar druppels koud water. Met behulp van een kwastje bestrijk je de bovenzijde van het deeg met het eigeel. Vervolgens trek je met een vork lijnen in een kruis over het koekje.

Bak de koekjes gedurende 25 minuten of totdat ze goudbruin zijn. Ze zullen stevig genoeg zijn om vast te pakken, maar in het midden veren ze nog mee. Leg ze op een rekje en laat ze verder afkoelen.



Geen opmerkingen: