donderdag 26 juli 2012

IJsthee

  

Wat een heerlijk weer. We genieten er erg van. Maar je krijgt er wel dorst van. En ik wil mijn kinderen graag iets lekkers, verfrissends en zonder kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen aanbieden. Nu heb je natuurlijk gewoon water. Dat wordt hier vrijwel de hele dag gedronken, maar soms wil je ook nog wat anders. Dat is ijsthee. Lekker dorstlessend bij dit warme weer en met vitamines. En wat extra leuk is, is dat ik dat in de toekomst helemaal zelf kan maken. Zoals je op de foto ziet heb ik inmiddels een citroen en een sinaasappelplant. Ik heb ook al een theeplant op het oog, dus dat gaat helemaal goed komen.

Het enige nadeel aan het recept is dat het 2 uur moet koelen voordat het goed koud is. Maar ja, dan heb je ook een heerlijk drankje.
Als thee heb ik witte thee gebruikt met jasmijn smaak.

Het recept:
Ingrediënten
- 1 liter thee;
- 2 sinaasappels;
- 2 citroenen;
- kaneelstokje;
- 1 eetlepel honing;
- munt (evt. ook andere groene kruiden zoals gembermunt of honingmeloensalie);
- suiker naar smaak;
- ijsklontjes

Bereiding
Pers 1 citroen en 1 sinaasappel uit. Doe het sap van de sinaasappel en 2 eetlepels citroensap in een kan. Voeg de thee toe, het kaneelstokje, de honing en de kruiden. Proef en voeg naar smaak suiker toe (let op dat je goed blijft roeren, want de suiker heeft nogal de neiging om naar de bodem te zinken). Voeg de ijsklontjes toe. Snijdt de andere citroen en sinaasappel in smalle plakjes en doe ze bij de ijsthee. Laat nog 2 uur koelen in de koelkast.
Doe wat ijsblokjes in een glas en schenk de gekoelde ijsthee hierover.

En voor het resultaat met fleurige rietjes (idee van mijn oudste):



Geen opmerkingen: